رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکات کلیدی و مهم ویژوال بیسیک
#1
(قسمت اول)
در این پست تک بکس سعی کرده که نکات مهم و کلیدی ویژوال بیسیک اعّم از نکات کدنویسی و شیوه های کد نویسی را به کاربران ارائه دهد.
نکات هایی برای شیوه های برنامه نویسی 
نکته1: اولین پیشرفت برنامه نویسی خصوصیت زیرروالی آن است (procedural) مانند کوبول و فرتون.
نکته2: برنامه نویسی اولیه فاقد برنامه ی فرعی بوده و قابلیت سازماندهی را ندارد و در ضمن تعداد خطوط آن محدود است.
نکته3: در برنامه نویسی زیر روالی یا رویه ای، هر تابع مانند یک عبارت مجزا عمل می کندو بین کد اصلی برنامه (source code) و داده ها فاصله ی زیادی است.
نکته4: روش جدیدتر ( بعد از زیر روالی) ساخت یافتگی (procedural) است که برنامه ی اصلی قسمت های کوچکتر که تابع فرعی گفته می شود تجزیه می شود که هر قسمت یک بلوک جداگانه است.
نکته5: ساختیافتگی > روش برنامه نویسان امروزی = زیر روالی
نکته6: در نوع برنامه نویسی توسعه یافته ساختاری کد اصلی به قطعات کوچکتری به نام مدول تبدیل می شوند که به این روش برنامه نویسی مدولار(modular) گفته می شود.
نکته7: هر مدول دارای داده های مخصوص به خود است.
برنامه نویسی شی گرا
نکته1: همه ی زبان های شی گرا در سه خصوصیت مشترک هستند.
1- کپسوله سازی
2- چند ریخته گی
3- وراثت
نکته2: در روش مدولار می توان داده ها را پنهان یا کپسوله (Encapsulation) کرد، یعنی داده های یک مدول را از دید مدول دیگر پنهان کرد.
نکته3: برای کپسوله کردن باید ساختار داده ای جدیدی تعریف کرد.
نکته4: کپسوله سازی برای جلوگیری از تداخل با داده های خارجی و استفاده نادرست آن ها مناسب است.
نکته5: ویژوال بیسیک کپسول سازی را پشتیبانی می کند.
نکته6: زبان های برنامه نویسی بر اساس روش برنامه نویسی به وجود آمدند.
نکته7: در روش شی گرا هر مولفه شامل داده و دستورات مربوط به خود است.
نکته8: چندریختی یعنی یک رابط چندین روش، برای مثال توسط کارکردن با یک فرمان اتوموبیل که یک رابط است  می توان هر اتوموبیلی را کنترل کرد.
نکته9: اینکه یک کلاس عمومی از عملیات یکسانی استفاده می کند خصوصیت چند ریخته گی است.
نکته10: انتقال خصوصیات یک کلاس به تمام اشیاء آن کلاس را وراثت می گویند.
نکته11: شی گرا از چند وظیفه (Multi Task) به وجود آمده است.
نکته12: هر شی با سه خصوصیت زیر شناسایی می شوند
1- مشخصه (property)
2- رفتار (Event)
روابط. ارتباط یک شی یا اشیاء دیگر را گویند.
نکته13: یک برنامه ی شی گرا شامل چندین شی مشخصه و متد است که روابط خاصی بین آن ها برقرار می کند.
نکته14: متد مجموعه ای از دستورالعمل های برنامه نویسی است که در هنگام بروز رویداد آشکار می شوند، زیرا آن متد را با آن رویداد مرتبط کرده ایم.
طراحی برنامه
طراحی برنامه شامل سه مرحله ی زیر است:
1- تحلیل مسئله:بر اساس خروجی لازم، ورودی آن مشخص می شودکه بر اساس آن الگوریتم را مشخص می کنیم.
2- طراحی: که دراین مرحله فلوچارت برای الگوریتم رسم می شود.
3- به کارگیری برنامه: دراین مرحله که برنامه نوشته می شود مراحل زیر نیز انجام می گیرد:
§        کد گزاری یا نوشتن برنامه
§        اشکال زدایی (Debuging)
§        نوشتن مستندات (Documenting)
نکته1: در طراحی از شبکه کد(pseudo-code) برای نوشتن استفاده می کنند.
نکته2: در طراحی از روش بالا به پایین (Top-Down-Design) استفاده می کنند.
نکته3: در روش بالا به پایین مدوا های بالایی دارای عمومیت بیشتری هستند.
نکته4: طرح وضایف هر مرحله که یک دور نمایی از مسئله است را مدول اصلی گویند.
نکته5: جدولی که مدول اصلی در ابتدا و بقیه زیر مدول ها در پایین هستند را جدول ساختاری گویند.
نکـــته6: استفاده از متغیرهایی با نام های با معنا باعث خود مستند (Self Documenting) بودن برنامه می شود.
 
نوع ترجمه
نکته1: ویژوال بیسیک مفسری کامپایلری است.
نکته2: مفسر، خط به خط برنامه را می خواند و ترجمه می کند اما کامپایلر یکجا می خواند و ترجمه می کند.
واسط برنامه نویسی
1- متنی
2- گرافیکی
نکته1: زبان های مفسری کند تر از زبان های کامپایلری است.
برسی محیط ویژوال بیسیک
تعریف: GUI (Graphic User Interface) را رابط گرافیکی کاربر گویند، یعنی محیط گرافیکی که درآن بتوان کار را راحت تر انجام داد.
تعریف: RAD (Rapid Application development) طراحی سریع و آسان را گویند که ویژوال بیسیک دارای این خصوصیت است.
تعریف IDE محیط توسعه یافته مجتمع (integrated Development Environment) را گویند که در آن می توان برنامه را نوشت، اجرا کرد و خطایی نمود.
نکته1: ویژوال بیسیک دارای IDE قوی اس. با ورود به ویژوال بیسیک پنجره ی New project ظاهر می شود که در آن نوع پروژه را مشخص می کنیم.
نکته2: در پنجره ی new project گزینه ی زیر وجود دارد که فعال بودن آن باعث می شود پنجره new project  ظاهر نشود.
Don’t show dialog in the future
 نکته3: برای فعال کردن مجدد به آدرس زیر استفاده می کنیم:
Tools à option à Environmentà prompt for project
در محیط ویژوال بیسیک سه پانل زیر وجود دارد:
1- project Explorer که شامل فرم ها است که کلید معادل آن Ctrl+R است و دارای سه دکمه ی زیر است:
§        View objet برای نمایش محیط طراحی کلید معادل آن Shift+ F7 است
§        View code: برای نمایش محیط کدنویسی، کلید معادل آن F7 است.
§        Toggle Folder: نمایش فرم ها و غیره که به طور پیش فرض فعال است.
2- properties شامل تمام خصوصیت ها بر اساس نام مرتب شده که دارای دو زبانه است:
Alphabetic: کل خصوصیات بر اساس نام مرتب شده است به جزء خصوصیت name که استثنا است.
Category: تمام خصوصیت ها بر اساس نوع عملکردشان دسته بندی شده اند.
این دسته بندی ها عبارتند از:
o       Appearance: قالب های ظاهری
o       Behavior: رفتار ها
o       DDE: مشخصه هایی برای انتفال اطلاعات بین برنامه های کاربردی
o       Font: تنظیمات نوشتاری
o       Misc: مشخصه های متفرقه
o       Position: مشخصه های موقعیت  شی
o       Scale: مشخصه های تغییر اندازه ی شی
3- Lay out: در این پنجره می توان موقعیت اولیه فرم را در زمان اجرا مشخص کرد.
نکته1: View Code وViwe object  زمانی فعال هستند که حداقل یک فرم داشته باشیم.
نکته2: ویژوال بیسیک به نوعی، برنامه نویسی رویدادگرا است زیرا با اتفاق افتادن رویدادی کدی که آن را متد گویند اجرا می شود.
نکته3: کد را در بلوکی به صورت زیر می نویسیم:
[public/private/static] SUB/Function/ property blockname
End sub /Function/property
نکته4: برای اجرای برنامه از منوی Run گزینه ی start یا F5 استفاده می کنیم.
انواع فایل در ویژوال بیسیک
1- فایل پروژه ی VBP
2- فایل محیط کاری VBW
3- فرم FRM
4- فایل تصویر FRX
5- OCX یا DLL
نکته1: سه نسخه ی Learning و professional و Enter Prise از ویژوال بیسیک معروف هستند.
ادامه ی نکات آموزشی در قسمت بعدی.....
پاسخ
سپاس شده توسط:
#2
سپاس از توضیحات ارسالی شما
پاسخ
سپاس شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان